07.04.2015 admin

SEO a marketing v sociálních médiích jsou dvě těsně propojené strategie zaměřující se na budování atraktivní firemní identity a přitahování zákazníků. Na sociálních sítích je kvalitní obsah masivně viditelný a existence v sociálních médiích tak může výrazně posílit úspěšnost SEO, tj. zvýšit pozice ve vyhledávačích. Vzhledem k tomu, že sociální sítě v dnešní době disponují stamiliony uživatelů, stal se marketing na sociálních médiích důležitou součástí public relations a podílí se na vytváření image firmy či značky.

sociální média

Dříve bylo SEO zaměřené na jedinečná klíčová slova a převládal názor, že Google při hodnocení stránky příliš nebere v úvahu sociální sítě. To se postupně změnilo, sociální sítě a marketing v sociálních médiích mají stále větší vliv. Dnešní SEO musí vzít v úvahu nesčetné způsoby, jak uživatelé najdou obsah na webu. Twitter či Facebook nejsou klasické vyhledávače, ale lidé se přesto s jejich pomocí dostanou ke stránkám, které hledají nebo je upoutají.   

Spojení marketingu v sociálních médiích a SEO

Propojení webových stránek se sociálními sítěmi a sdílení publikovaného obsahu na sociálních sítích je dnes velmi často používáno. Rostoucí počet stoupenců, fanoušků a spojení s profilem na sociální síti má stále významnější vliv na hodnocení vyhledávačů. Zvyšování počtu následovníků je pomalý proces a je účinný jen při důsledné konzistenci, která je založena na aktualizaci příspěvků, článků, anket, užitečných tipů, návodů a další komunikaci s uživateli.

Externí odkazy ze sociálních médií podporují vaše stránky a mají ustavičně větší vliv na hodnocení stránky (PageRank). Samozřejmě stále nejdůležitější faktor je, že máte kvalitní a zajímavý obsah webu a správně nakódované stránky. Sociální média slouží jenom jako vysílací kanál, jako návnada. Většímu zviditelnění může přispět např. využití hashtagů a dalších „vychytávek“.

Výsledky hledání zobrazené vyhledávačem (SERP) pro existující obsah lze dočasně ovlivnit optimalizací odkazujících příspěvků pro určité příležitosti nebo pro sezónní klíčová slova. Úsilí o co největší aktuálnost příspěvků zvyšuje šance na lepší výsledky ve vyhledávání, otvírá se tím sekundární kanál pro vyhledávače.

Sociální sdílení přispívá k viditelnosti ve vyhledávačích stejným způsobem jako externí odkazy ze sociálních sítí. Sdílení s co největším počtem příznivců zvyšuje šance na lepší hodnocení značky a podporuje SEO optimalizaci. Profil s mnoha kontakty a retweety přidá odkazu mnohem větší váhu než profil s jedním retweetem či následovníkem.

Sociální média poskytují ideální příležitost zapojit se do místní komunity, účasti na festivalu, výstavě či jiné akci. To vše vysílá specifické signály pro velké vyhledávače. Sociální média zvyšují povědomí o značce, budování obchodní značky (branding) má vliv na hodnocení vyhledávačů a získávání nových zákazníků.

Vyhledávání pomocí sociálních médií

Lidé dnes prostě nejdou jen na Google, Seznam nebo Bing, využívají také sociální mediální kanály, aby našli to, co hledají. Marketing v sociálních médiích je proces získávání návštěvnosti webových stránek stejně jako SEO. Vyhledávače postupně chápou, jak odkazy na stránky na Facebooku, Twitteru, LinkedIn, Google+, YouTube a dalších sociálních sítích jsou důvěryhodné a zařadí je do výsledku vyhledávání. Návštěvnost ze sociálních sítí roste rychleji než z vyhledávačů nebo z internetových katalogů a možná přijde doba, kdy i absolutní čísla budou srovnatelná. 

Sociální sítě jsou pořád populárnější, získávají neustále větší oblíbenost a je tudíž vhodné využít i tento druh propagace. Marketingové agentury a PR pracovníci firem stále více zadávají reklamu pro mobilní zařízení na Facebooku a Twitteru. Úlohu klasického vyhledávače v některých sférách může nahradit vyhledávání pomocí sociální sítě - viz funkce facebooku Question (Facebook Otázky).

Marketing v sociálních sítích se stává nedílnou součástí SEO, mění se úkoly osvědčené optimalizace pro vyhledávače. A jaká bude budoucnost? Jaké změny lze očekávat ze strany velkých vyhledávačů? Asi málokdo zná přesné odpovědi, sociální média však nelze podceňovat a je potřeba plánovat kampaně a budovat kanály i z této strany.